PKP Belajar Buat Kopi

Blog Harian

Selepas sebulan lebih ramai orang dah used to the situation dan berasa selesa dengan keadaan. The most powerful instinct of human beings is the instinct to survive. Untuk aku sendiri nak survive nya tak lah berapa susah compare to orang lain dan sebab itu aku sangat bersyukur setiap masa. Company masih bayar gaji dan masih ada kerja yang boleh dilakukan. Untuk aku nak survive hanyalah perlu adjust kerusi untuk buat kerja, cari orang atau company yang boleh deliver barang-barang untuk minimize keluar rumah dan jimat apa yang patut untuk tak berbelanja banyak sangat.

For other people, macam pemandu teksi yang deliver groceries aku tu tadi aku yakin dia dah used to the new normal yang mana instead of cari pelanggan, dia deliver barang. Banyak jugak aku tengok tadi dan dengan harga petrol yang dah murah aku pasti dia buat untung banyak jugak dan boleh nak survive. Alhamdulillah Allah bagi jalan jugak untuk dia. Kita kalau tak boleh nak membantu macam keluarkan duit secara direct, kita boleh bantu orang dengan cara macam ni.

Ok dah melalut dah aku ni. Anyway banyak jugak benda yang aku belajar sepanjang PKP ni. Semester aku dah habis so aku takdelah nak belajar benda yang related tentang teori apa-apa, tapi aku belajar tentang benda-benda lain yang pada aku menarik jugak:

  • Aku dapat belajar buat kopi yang sangat sedap dan aku cuba nak buat latte art tapi part ni masih terkial-kial. Tapi at least kopi aku memang sedap tahap boleh jual. Haha, lepas ni aku nak masuk kelas.
  • Aku dapat cari tips and tricks lain dalam teknologi untuk bagi kerja lebih pantas.
  • Aku baru sedar sebenarnya aku boleh jadi Imam yang ok, cuma selama ni takut dan kalau nak pergi join aktiviti kelab sukan office kena make sure Haji Jalal ikut sebab dia yang akan jadi Imam, haha. Lepas ni InsyaAllah, sebab dah practice banyak kali, lagi-lagi time Ramadhan ni. (Ye selama ni kurang, aku ni kan penuh dengan kesesatan).
  • Aku sedar aku jugak seorang penjaga rahsia yang baik sebab aku tak tau kenapa ramai orang meluahkan benda dekat aku. Call lah, Whatsapplah. Maybe aku a good listener kut. Malangnya aku tak jumpa a good listener untuk aku, so aku tulis dekat blog ni. Haha.

Aku cuma ada satu masalah masa PKP ni, aku akan mimpi setiap kali tidur dan mimpi tu real sampai aku susah nak bangun. Wife aku bengang. Part ni aku kena cari ubat. Dah lama tak jadi macam ni. Dah bertahun jugak aku tidur “kosong”, tak tau kenapa sekarang macam ni.

Ok korang try lah belajar benda-benda kut boleh ada skills baru nanti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s